Josep
Pla (1897-1981) és segurament el narrador amb la prosa més bella que
s’ha escrit en la nostra llengua, amb un ús finíssim i ajustadíssim dels
recursos literaris. El seu prestigi literari i periodístic és immens, fins al
punt de ser considerat el millor prosista de la nostra literatura. Dotat d’un
pòsit cultural molt ampli però alhora totalment arrelat al país, els seus
referents no podien deixar d’incloure un vessant clarament popular, fet que ocasiona
l’aparició del sac de gemecs al llarg de la seva obra.
Així, ja en un article primerenc titulat “18 sardanes d’En Pep Ventura”, publicat a La Publicitat el 1927, esmenta l’instrument dins de la tradició musical relacionada amb la cobla i la sardana:
“Trobant-me a Figueres la setmana passada vaig tenir el gust d’assistir als actes més importants de l’homenatge que s’ha dedicat a Pep Ventura. S’han pogut sentir en dos dies 18 sardanes d’aquest gran músic. A Figueres no se n’havien tocades mai tantes de seguides. Una de les atraccions més fortes que tenia el programa era l’audició de diverses sardanes d’En Pep Ventura, harmonitzades pel mestre Pujol, de l’Orfeó Català. Es podria fer l’elogi de l’obra del mestre Pujol, dient que passada per les seves mans la música de l’empordanès, té més marcades que mai les seves característiques essencials: la netedat melòdica, el sentimentalisme popular, aquell punt de sornegueria de flabiol i sac de gemecs tan ple de vida que farà l’obra d’En Pep immortal. Sentir aquestes sardanes a la Rambla de Figueres, a l’hora que s’encenen els llums, tocades amb una meravellosa discreció agradablement poc genial per la cobla de la població, és una cosa verament inoblidable. [...]”
Només l’any següent, Josep Pla esmenta el sac de gemecs en sentit
genèric, com a terme per indicar el tipus d’instrument, en un fragment del
llibre de viatges Cartes de lluny
(1928):
“[...] A la dreta d'aquesta plaça hi ha
el barri de la Catedral, que té un gran caràcter i és el centre de la ciutat
antiga. Passejant a l'atzar pel laberint de carrers torçats i deformes, he
pogut llegir sobre una casa de mala mort la placa commemorativa de la naixença
en aquell lloc de David Teniers. L'he llegida diverses vegades amb una emoció
sincera, perquè aquest pintor és un dels homes que, al meu entendre i d'ençà
que el món és món, ha tingut més gràcia. En aquest sentit hauria d'ésser tingut
per tothom com un mestre de la vida. Ja se sap que la gent que va al darrera
d'alguna cosa aspira a realitzar empreses elevades. Però, per la meva part,
vull confessar que la meva més alta aspiració seria descriure una d'aquestes
minúscules escenes de taverna o de campinya que amb tanta frescor pintava
aquest ciutadà d'Anvers. Hi posaria també els enjogassats animalets domèstics,
les figures populars de la festa, els músics del sac dels gemecs, el malcarat
que mira per la lluerna, i el ciutadà que alça la cama emportat per la follia
graciosa i sensual de la beguda. [...]”
Pocs anys més tard, el 1932, apareix de nou l’instrument a l’article literari “Pintura de Torroella”, publicat a la revista El Be Negre, en aquest cas en sentit figurat i amb el nom culte de cornamusa:
“[...] La gent de Torroella té un ull de
perdiu, una rialla franca i un cor d’oriol. Els botiguers us miren pel darrera
els vidres dels aparadors d’una manera goluda i fins i tot sensual. No sabeu
d’on us arriba una gran alenada de fresca que ho fa tremolar tot, que posa una
mica de pell de gallina a totes les fulles dels arbres. S’encenen els primers
fanals. De la barberia en surt una cornamusa de conversa perfumada de quina de
poc preu. [...]”
Han de
passar gairebé vint anys perquè Pla recuperi l’instrument als seus escrits,
concretament al llibre biogràfic Un
senyor de Barcelona (1951), en què esmenta Pep Ventura com a sonador de
sac de gemecs. No serà l’últim cop que Pla parli de Ventura com a
instrumentista de cornamusa:
“[...] Quan prenia una població de la
Garrotxa o de l'Empordà, el primer que ordenava al seu Estat Major era que
s'organitzessin sardanes, balls, teatre i festes de tota classe. És molt
possible que el malenconiós Pep Ventura, amb la seva cara esgrogueïda i trencada
i la seva corbata negra, modulés el sac dels gemecs davant dels ulls sensuals
de tigre de Savalls. Quan prengué la Cellera, revistà la força i després cridà
sense treure's el caliquenyo de la boca: «¡Rompan filas..., y a engendrar
carlistas!» [...]”
L’any
següent reapareix l’instrument al llibre d’assajos Els pagesos (1952). En aquest cas, recull un aspecte físic del sac
de gemecs ben concret, la pressió del bot:
“[...] Un pagès, amb el seu carro, entra
a la ciutat de Vic. És el diumenge de Carnaval. Un grup d'emmascarats sinistres
puja al carro del pagès i li ofereix una bóta, plena aparentment de vi. El
pagès accepta i alça la bóta. El paper deia literalment: «La bóta, que era
de les de pressió, com un sac de gemecs, era plena d'orins.» El rústic té
com una foguerada. Agafa la vara del fuet i dóna un cop tan sec i tan crispat
en el crani d'un dels emmascarats, que el deixa mort, fred. Una desgràcia,
certament. Una desgràcia perfectament comprensible. Això del líquid és
absolutament ibèric, espantós, inconcebible. [...]”
Ja a la
dècada següent, Pla recorda la figura de Pep Ventura al seu escrit “Sardanes”,
dins La substància, publicat a El meu país (1968), i explica que era
sonador de sac de gemecs:
"[...] La música de Pep Ventura, sentida
en un poblet de l'Empordà, en una plaça plena de panotxes de blat de moro, a
l'hora vaga d'un capvespre d'estiu, veient el sol sobre els xiprers del
cementiri, és una cosa que produïa un xoc autèntic. Pep Ventura, que fou un
home carregat d'espatlles, que portava un bigoti caigut i malenconiós, que
anava pels pobles tocant el sac de gemecs i la xirimia, interpretà, com ningú,
el fons de tristesa que tenim els empordanesos, la nostra incessant
gesticulació i la nostra parauleria vaga i informe. [...]”
En la mateixa línia, l’any 1975, escriu un parell d’articles culturals dedicats a la sardana a la revista Destino, en els quals parla de la reforma de la cobla de sardanes feta per Pep Ventura. Els textos són en castellà però així i tot esmenta l’instrument amb els noms catalans (“cornamusa” i “sac de gemecs”):
“[...] Ahora diremos que una de sus
organizaciones más espectaculares fue la tranformación de la orquesta de
sardanas, o sea de las cobles, que eran realmente pobrísimas, de una
insignificancia dulce, pero demasiado rural y pueblerina. Primero eliminó la
cornamusa, que en el Ampurdán y el Rosellón llamaban el sac dels gemecs, y construyó la cobla con la tenora, de la cual fue
un virtuoso y quizás el verdadero creador, el fiscornio, dos tiples y dos
cornetines. Con estos instrumentos de viento creó lo que podríamos llamar l’espetec de la cobla, el trueno
musical, la presencia indefectible en estas plazas, calles y aglomeraciones de
estos pueblos abandonados, viejos, monótonos, agrarios y tristes. Se ha dicho
muchas veces que el temperamento de Ventura fue lánguido y desmayado, que sus
sardanas –la única cosa que se conoce de él y aún muy pocas– son románticas,
crepusculares, con una decoración de estos cipreses tan esbeltos y estériles
como hay en este país. Todo esto es indudable y el tipo físico de este menesteral
parece el de un redactor de sentimientos –se entiende acongojados y abrumadores
porque los demás no se manifiestan nunca en público, si se exceptúan los de los
fatxendas–. Pero este hombre, sobre
el que se ha escrito tanto y se han dicho, solamente, puras banalidades,
apareció de pronto con l’espetec de
la cobla, que me parece que gustó, sobre todo después de la desaparición de los
de la sardana corta y del sac dels gemecs.
[...]” (“La sardana ha triunfado”)
“[...] A mí me gusta ver a la gente de mi país por la posición política que mantuvieron durante su vida mortal. Es un método de trabajo como otro cualquiera, que yo considero apreciable. Después de haber llegado a Figueras con su familia procedente de Andalucía, donde su padre fue carabinero y ya entrado en el arte de la sastrería, Ventura presenta todos los aspectos de la mediocridad más absoluta. Ahora, sin duda, Pep Ventura tuvo una gran sensibilidad para lo popular; sin duda alguna tuvo la obsesión de la sardana como se tocaba entonces, que era la corta, con la cornamusa, que era un baile muy lánguido y bastante desmayado —con una intención amorosa indudable—. Ventura tuvo la intención de convertir la orquesta que imperaba (en el Ampurdán y en el Rosellón) y convertirla en otra orquesta, de mucho más ímpetu, es decir, dando a la misma un empuje, un estampido indubitable. Ello hubiera sido imposible si no hubiera observado mucho esta música y no hubiera creído que la primitiva orquesta se podía convertir en otra mucho más impelente, pero sin perder el tono de dulzura y de suavidad que proyectó sobre sus sardanas. Ello le llevó, por estas razones, a crear un instrumento que satisfacía su nueva concepción, que fue la tenora, como todo el mundo sabe. [...]” (“El estampido de las sardanas”)
Fonts
-
PLA, Josep. “18 sardanes d’En Pep Ventura”. La Publicitat, núm. 16729. Barcelona. 29 d’octubre de 1927.
-
PLA,
Josep. Cartes de lluny. Atenes A. G.
Barcelona. 1928.
-
PLA,
Josep. “Pintura de Torroella”, dins la secció “Paròdies d’«El Be»”. El Be Negre, núm. 61. Barcelona. 16
d’agost de 1932.
-
PLA,
Josep. Un senyor de Barcelona.
Editorial Selecta. Barcelona. 1951.
-
PLA,
Josep. Els pagesos. Editorial
Selecta. Barcelona. 1952.
-
PLA,
Josep. “Sardanes”, dins La substància,
publicat dins El meu país. Obres
completes, v. VII. Ed. Destino. 1968.
-
PLA,
Josep. “La sardana ha triunfado”. Destino, núm. 1985. Barcelona. 16-22
d’octubre de 1975.
-
PLA, Josep. “El estampido de las sardanas”. Destino, núm. 1986. Barcelona. 23-29 d’octubre de 1975.
Entrada
modificada el 24.2.2023
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada